Du har säkert hört talas om det, SEO. Du kanske till och med vet om att det har med hemsidor och sökmotorer att göra? Men exakt vad det är, det är inte helt glasklart? Häng med så benar vi ut begreppet och vad det innebär.
Vad betyder SEO?
SEO är en förkortning för sökmotoroptimering, eller search engine optimization för att vara helt korrekt. Kortfattat går det ut på att förbättra din webbplats för att synas högre upp i sökresultaten på sökmotorer som Google, Bing eller Yahoo!, vilket ökar chansen att fler besökare hittar till din sida. När någon söker efter produkter eller tjänster som ditt företag erbjuder, vill du såklart att din webbplats ska dyka upp bland de första resultaten – det är där SEO kommer in i bilden.
Hur funkar SEO?
Som med det mesta går det att arbeta med SEO på lite olika sätt. En viktig del är att anpassa innehållet på den egna hemsidan efter de ord och fraser som kunder söker efter, så kallade sökord.
Sökord
Ett sökord kan bestå av ett ord, eller av flera. Låt säga att ditt företag säljer skiftnycklar och ni är belägna i Linköping, ja då vill du rimligtvis ranka högt när någon Googlar ”Skiftnycklar” och kanske framför allt ”Skiftnycklar Linköping”. Du nämner därför sökorden i rubriker, bildtexter och löpande texter på din hemsida.
Okej, men då är det väl bara att skapa några sidor och ösa in relevanta sökord? Nej, så enkelt är det inte tyvärr. Nuförtiden är Google, Bing och övriga sökmotorer duktiga på att avgöra om din hemsida och dina texter håller god kvalité eller inte. ”Fuska” och du riskerar att få motsatt effekt. Så med andra ord – det lönar sig att göra jobbet ordentligt.
Länkar
Länkar spelar också en avgörande roll för effektiv sökmotoroptimering. Genom att länka mellan olika sidor på er hemsida hjälper ni både besökare och sökmotorer att navigera och hitta relevant innehåll. Ett bra sätt att skapa ytor för interna länkar är via artiklar. Ett tips är att ha relevanta sökord i bakhuvudet när du väljer ämne – vad söker din målgrupp efter? I dessa texter kan du sedan infoga länkar som leder vidare till andra relaterade sidor eller artiklar, vilket skapar en naturlig väg för besökaren att fördjupa sig i ämnet.
Den här artikeln skulle till exempel kunna vara en utomordentlig yta för oss på Ebit att länka till våra övriga tjänster inom Digital marknadsföring.
Det är också av värde att etablera externa länkar från andra trovärdiga webbplatser på den egna webben. Det signalerar till sökmotorn att din sida är pålitlig och relevant.
Teknisk SEO
En annan del av SEO-arbetet riktar sig mer in på arbetet ”under huven”, alltså sådant som inte syns på utsidan. Det kan vara att se till så att hemsidan laddar snabbt, är mobilanpassad och över lag är enkel för sökmotorerna att läsa av.
Vad vinner man på att arbeta med sin SEO?
Gör rätt och vinningen är stor. Genom att arbeta smart och kontinuerligt med din SEO försäkrar du dig om att du får in relevanta besökare till din hemsida, utan att behöva betala för annonser. Med andra ord är det en långsiktig strategi som gör att du syns för rätt personer vid rätt tillfälle. Oavsett om du driver en lokal butik, en e-handel eller erbjuder tjänster, hjälper effektiv SEO dig att nå fler kunder och växa online.
Vill du ha hjälp?
Att starta upp arbetet med sin SEO kan kännas övermäktigt. Det lönar sig att göra rätt från början, men det är aldrig för sent att sätta igång. Hör av dig till vår marknadsstrateg Fredrik så hjälper han dig.