Det går en rät linje mellan hur ett företag ser ut och hur det uppfattas. Vill du förmedla känslan av ett professionellt företag med kvalitativa tjänster och produkter – ja då bör företagets utseende hålla samma standard. Men låt oss inte gå händelserna i förväg, vi börjar med grunderna.
Vad är en grafisk profil?
Grafisk profil, grafisk identitet, visuell identitet, varumärkesidentitet. Kärt barn har många namn. Kortfattat är den grafiska profilen en samling av designelement som tillsammans utgör ett företags utseende.
Vad ingår i en grafisk profil?
Vad som ingår i en grafisk profil kan variera, vissa innehåller mer och andra mindre men det finns vissa hörnstenar som allt som oftast är med:
- Logotyp: Kronjuvelen. Ditt företags ansikte utåt och en viktig symbol för verksamheten.
- Färgpalett: Utvalda färger som återspeglar varumärkets identitet och bland annat skapar konsekvens i all kommunikation.
- Typografi: Val av typsnitt som används i tryckt material, digitala plattformar och på webben.
- Bildspråk/Bildmanér: En visuell stil som används i bilder, illustrationer och annan grafik.
- Grafiska element: Ikoner, linjer, mönster och andra detaljer som ger företaget en unik identitet.
Allt samlas sedan i en så kallad Grafisk manual, som innehåller riktlinjer för hur de olika delarna bör användas. Syftet är att vem som helst, oberoende av förkunskap, ska kunna läsa manualen och förstå hur den grafiska profilens olika delar ska användas i praktiken.

Varför är en grafisk profil viktig?
En grafisk profil handlar om ditt företags visuella yttre och samtidigt så mycket mer än så – den är ett strategiskt verktyg för att bygga en stark och trovärdig varumärkesidentitet över tid. Vi har listat de viktigaste anledningarna:
- Skapar igenkänning – En minnesvärd och tydlig design gör att människor snabbt känner igen och minns ditt varumärke, vilket givetvis är viktigt, inte minst på sociala medier. På plattformar som Instagram, Facebook eller Tiktok gäller det att göra intryck snabbt – gärna igår.
- Ger ett professionellt intryck – Ett företag med en genomtänkt och sammanhållen grafisk profil som speglar företaget på ett korrekt och effektivt sätt uppfattas som mer seriöst och pålitligt.
- Förstärker varumärkets budskap – Den grafiska profilens olika komponenter så som färger, form, typsnitt och bildspråk har inte bara som syfte att vara visuellt tilltalande, utan ska även bidra till att effektivt kommunicera företagets värderingar och personlighet.
- Effektiviserar marknadsföringen – Med tydliga riktlinjer blir det enklare att skapa enhetligt material för webb, sociala medier och trycksaker. Det finns en hel del tid att spara om du som företagare inte behöver uppfinna hjulet på nytt varje gång du ska ta fram ett inlägg till dina sociala medier. Tydliga riktlinjer bidrar också till att undvika ett oseriöst och spretigt uttryck som förvirrar mottagaren.
- Bygger förtroende och lojalitet – Ett konsekvent visuellt uttryck skapar en känsla av stabilitet och långsiktighet hos kunder och samarbetspartners – ditt företag utstrålar trygghet.

För nystartade företag
Många nyföretagare är av uppfattningen att det är både komplicerat och dyrt att ta fram en grafisk profil. Så behöver det inte vara. På Ebit hjälper vi dig att ta fram en skräddarsydd lösning utifrån behov och budget. Vi erbjuder paket i olika storlekar – innehållandes allt från en enkel logotyp till en komplett grafisk profil. Kontakta oss och berätta om ditt behov så tar vi fram en offert – utan kostnad.
För etablerade företag
Äger du eller arbetar på ett etablerat företag är chansen stor att ni redan har en grafisk profil – bra! Men som med mycket annat kan den bli daterad, vilket i sin tur kan skada ert varumärke på sikt. Du bör överväga att uppdatera den grafiska profilen när:
- Varumärket har utvecklats eller förändrats – Om företaget har ändrat sin affärsmodell, målgrupp eller erbjudanden kan det vara dags för en uppfräschning. Även vid sammanslagningar, uppköp eller större förändringar kan en uppdatering vara nödvändig för att spegla det nya varumärket.
- Föråldrad design och tekniska begränsningar – Om logotypen, färgerna eller typsnitten känns visuellt utdaterade eller om de är dåligt anpassade för dagens digitala format kan en uppfräschning vara på sin plats för att förbättra användarupplevelsen och undvika känslan av ett företag som är fast i gamla hjulspår.
- Kundupplevelsen behöver förbättras – En stark grafisk profil bidrar till igenkänning och lojalitet. Om kunder har svårt att identifiera varumärket eller om den grafiska profilen saknar enhetlighet mellan olika kanaler kan det vara dags att se över designen.
- Konkurrensen har förändrats – Om konkurrenterna har tagit kliv och har uppdaterat sina varumärken och sticker ut mer kan det påverka företagets position på marknaden. En modern och genomtänkt grafisk profil hjälper företaget att differentiera sig och behålla sin relevans.
Vi hjälper dig – stor som liten
På Ebit är vi experter på företagande, vi arbetar dagligen både med små och stora företag och vet hur det är att driva eget – vi ser vinningen i att ha ett starkt varumärke och är övertygade om att en professionellt producerad grafisk profil är en viktig pusselbit för att nå dit.
Nyfiken på att höra mer? Hör av dig till vår Grafiska designer och marknadsstrateg Fredrik så lyssnar han in ditt behov och sätter ihop en offert – givetvis utan kostnad. Du kan också läsa mer om hela vårt erbjudande inom Digital marknadsföring här.